CER
Odolnost kritické infrastruktury
Odolnost subjektu kritické infrastruktury je schopností subjektu předcházet incidentům, chránit se před těmito incidenty, reagovat na ně, odolávat jim, zmírňovat a absorbovat je, přizpůsobovat se jim a zotavit se z nich.
Směrnice o odolnosti kritických subjektů CER - Critical Entities Resilience (CER) č. 2022/2557 ze dne 14. prosince 2022 stanovuje pravidla, která mají za cíl posílit odolnost subjektů kritické infrastruktury v Evropském prostoru a rámci jednotlivých členských států EU vůči široké škále hrozeb, včetně těch přírodního rázu, terorismu, hybridních anebo vnitřních hrozeb a sabotáže v řadě odvětvích.
Evropský legislativní kontext dále stanovuje přesah směrnice CER do Nařízení DORA a Směrnice NIS2, která bude implementována do právního řádu ČR novým zákonem o Kybernetické bezpečnosti (v legislativním procesu).
Současný stav
Kritická infrastruktura je upravována zákonem č. 240/2000 o Krizovém řízení stanovuje prvek kritické infrastruktury jako subjekt, který splňuje stanovená průřezová kritéria (Ekonomický dopad, dopad na veřejnost, oběti) a odvětvová kritéria (Energetika, Vodní hospodářství, Potravinářství, Zdravotnictví atd.) Gestorem za jednotlivá odvětví jsou ministerstva a prvek kritické infrastruktury je určován opatřením obecné povahy.
Nová legislativní úprava
Směrnice CER bude do právního řádu České republiky implementována samostatným zákonem o Kritické infrastruktuře, který je v současné době v legislativním procesu ale na jeho dopad se třeba připravovat se již dnes.
Nový zákon o kritické infrastruktuře přináší nový pohled zejména v orientaci na základní služby, Evropský "nadhled", risk-based přístup, rozšíření odvětví kritické infrastruktury a posílení její odolnosti.
Kritická infrastruktura je aktivum nebo soubor aktiv nezbytných pro poskytování základní služby:
- Areály, budovy, stavby,
- Infrastrukturní prvky a provozní technologie
- Informační a komunikační technologie
- Lidské zdroje
- Know-how
- Finanční aktiva
- Dokumentace a postupy
- Pověst a právní aspekty
Určení Subjektu kritické infrastruktury
Subjektem kritické infrastruktury je poskytovatel základní služby:
- Jehož kritická infrastruktura se nachází na území ČR
- Je jako subjekt kritické infrastruktury určen MV ČR
Poskytovatelem základní služby je každý, kdo splní obě podmínky:
Poskytuje
alespoň jednu základní službu(služby nezbytná pro zachování základních funkcí státu, hospodářských činností, bezpečnosti, veřejného zdraví, životního prostředí – stanoví příloha zákona o KI) a splňuje
kritérium významnosti(kritérium zohledňující počet uživatelů, kteří jsou na základní službě závislí, rozsah závislosti dalších odvětví, dopad incidentů a jejich intenzita a rozsah na postiženém území, důležitost a jedinečnost poskytovatele kritické infrastruktury-kritéria stanoví prováděcí právní předpis)
Poskytovatel základní služby je povinen prostřednictvím Portálu kritické infrastruktury sdělit určenému orgánu (MV ČR) nejpozději do tří měsíců ode dne, kdy došlo k zahájení poskytování základní služby:
- Informace o poskytované základní službě a naplnění kritéria významnosti
- Kritické infrastruktuře na území nebo mimo území České republiky
- Základní službě poskytované mimo území České republiky
MV ČR určí s přihlédnutím k doporučení věcně příslušného ministerstva nebo jiného ústředního orgánu, zda bude subjekt zařazen na seznam subjektů kritické infrastruktury. O rozhodnutí vyrozumí do jednoho měsíce ode dne určení všechny zúčastněné strany.
Povinnosti subjektu kritické infrastruktury:
Bezodkladně
od okamžiku doručení informace o zařazení na seznam subjektů kritické infrastruktury identifikovat:
- kritické pracovníky
- kritické dodavatele
tyto informace poskytovat určenému orgánu včetně informací
o kritické infrastruktuře v ČR a mimo ni.
Do jednoho měsíce
poskytovat určenému orgánu informace:
- o změně v poskytování základní služby,
- o poskytování nové základní služby,
- o ukončení poskytování základní služby
Do devíti měsíců od okamžiku zařazení na seznam subjektů KI
zpracovat Posouzení rizik. Identifikací a analýzou relevantních hrozeb a zranitelností, které by mohly vést k incidentu a zhodnocením možných ztrát nebo narušení poskytování základní služby určit povahu a rozsah rizik. Pro posouzení rizik lze využít ISO 31000 – Management rizik (náležitosti stanoví právní předpis)
Do deseti měsíců od okamžiku zařazení na seznam subjektů KI
zpracovat Plán odolnosti, ve kterém jsou stanovena technická, bezpečnostní a organizační opatření k zajištění odolnosti subjektu kritické infrastruktury (doporučená aktualizace plánu cca 4 roky). Pro zpracování Plánu odolnosti lze využít ISO 22301 – BCM (náležitosti stanoví právní předpis)
Do deseti měsíců od okamžiku zařazení na seznam subjektů KI
- subjekt určí manažera kritické infrastruktury
Určený subjekt kritické infrastruktury je také povinen splňovat povinnosti podle nového zákona o kybernetické bezpečnosti
.
Co Vám můžeme nabídnout?
Poskytujeme komplexní soubor služeb v oblasti kritické infrastruktury:
- Posouzení rizik
- Identifikace kritickým pracovníků a kritických dodavatelů
- Zpracování Plánu odolnosti
- Outsourcing manažera pro kritickou infrastrukturu
- Komunikace s určeným orgánem prostřednictvím portálu kritické infrastruktury
- Podpora při implementaci opatření k posilování odolnosti subjektu (opatření k řízení rizik, zajištění kontinuity činností, opatření odezvy na incidenty, opatření fyzické bezpečnosti, řízení bezpečnosti pracovníků, řízení bezpečnosti dodavatelského řetězce, a další)
- Plánování a realizace cvičení odolnosti
- Hlášení povinných informací a incidentů prostřednictvím Portálu kritické infrastruktury
- Podpora při řešení incidentů, jejich předcházení a zotavování se z nich
- Nabízíme školení a workshopy pro váš personál, které zvyšují povědomí o rizicích a nutnosti zvyšování odolnosti vůči jednotlivým hrozbám.